Online Submissions

Already have a Username/Password for Jurnal Kedokteran Gigi Universitas Padjadjaran?
Go to Login

Need a Username/Password?
Go to Registration

Registration and login are required to submit items online and to check the status of current submissions.

 

Author Guidelines

Organisasi Naskah

Judul
- Judul tidak lebih dari 20 kata (bahasa Indonesia maupun bahasa Inggris)
- Judul menggunakan kalimat deskriptif yang terkait erat dengan konten
- Judul ditulis dalam 2 bahasa, bahasa Indonesia dan bahasa Inggris (judul bahasa Inggris dicantumkan setelah abstrak bahasa Indonesia)

- Judul mencakup nama lengkap penulis, afiliasi, alamat lengkap untuk korespondensi, nomor telepon, dan alamat email

- Pada sudut kanan atas halaman yang memuat judul harus dituliskan jenis artikel

- Judul harus singkat, menarik, dan tidak ambigu
- Judul harus mengandung kata kunci
- Dalam penelitian deskriptif, judul dapat mencakup tempat dan periode penelitian. Pencantuman hal ini tergantung pada faktor-faktor penting, terutama untuk hasil yang mungkin tidak dapat digeneralisasikan ke lokasi lain
- Ditempatkan di bagian tengah atas halaman, dengan Bold sentence case, BUKAN digarisbawahi atau dicetak miring

 

Abstrak

- Abstrak ditulis dalam ketentuan struktur sebagai berikut:

Artikel Penelitian

Judul artikel penelitian (Bahasa Indonesia)

ABSTRAK (Bahasa Indonesia)
Pendahuluan:
... Metode:... Hasil:... Simpulan:...
Kata kunci:...

Research article title (English)

ABSTRACT (English)
Introduction:... Methods:... Results:... Conclusion:...
Keywords:...
                                                                                                                                                                                       

Laporan Kasus

Judul laporan kasus (Bahasa Indonesia)

ABSTRAK (Bahasa Indonesia)
Pendahuluan:
... Laporan Kasus:... Simpulan:...
Kata kunci:...

Case report title (English)

ABSTRACT (English)
Introduction:... Case Reports:... Conclusion:...
Keywords:...
                                                                                                                                                                                       

Ulasan Sistematik

Judul ulasan sistematik (Bahasa Indonesia)

ABSTRAK (Bahasa Indonesia)
Pendahuluan:
... Ulasan Sistematik:... Simpulan:...
Kata kunci:...

Systematic review title (English)

ABSTRACT (English)
Introduction:... Systematic reviews:... Conclusion:...
Keywords:...

- Abstrak ditulis dalam satu paragraf, tidak melebihi 250 kata dalam bahasa Indonesia, dan 300 kata dalam Bahasa Inggris, merangkum aspek-aspek utama dari seluruh artikel dalam urutan sebagai berikut:

Artikel Penelitian

- pertanyaan yang Anda selidiki (atau tujuan penelitian), nyatakan tujuan dengan sangat jelas dalam kalimat terakhir dari bagian Pendahuluan
- desain dan metode eksperimental yang digunakan (bagian Metode)
- temuan utama termasuk hasil kunci kuantitatif, atau tren, bersama dengan ringkasan singkat dari interpretasi Anda (bagian Hasil)
- nyatakan dengan jelas implikasi dari jawaban yang diberikan seluruh riset kepada Anda, bukan hasil analisis statistik (bagian Simpulan)
                                                                                                                                                                                  

Laporan Kasus

- latar belakang kasus yang Anda laporkan (atau tujuan Anda memilih laporan penatalaksanaan kasus tertentu), nyatakan tujuan dengan sangat jelas dalam kalimat terakhir dari bagian Pendahuluan
- metode yang digunakan pada laporan kasus (bagian Laporan Kasus)
- hasil perawatan serta saran dan rekomendasi kepada sejawat terkait penanganan kasus yang dilaporkan (bagian Simpulan)
                                                                                                                                                                                  

Ulasan Sistematik

- latar belakang singkat mengenai ulasan, tinjauan pustaka, rumusan masalah dan tujuan penulisan ulasan sistematik yang dinyatakan dengan sangat jelas dalam kalimat terakhir dari bagian Pendahuluan
- menunjukkan keterkaitan antara ulasan sistematik yang sedang dilakukan dengan yang telah dilakukan (bagian Ulasan Sistematik)
- simpulan menjawab tujuan penulisan ulasan sistematik (bagian Simpulan)

- Semua akronim atau singkatan dalam abstrak didefinisikan ketika pertama kali disebutkan.

- Abstrak berisi kata kunci yang terdiri dari 3-5 frase (Urutkan sesuai urutan kata/frase yang ingin ditonjolkan), pemisah menggunakan tanda koma, frase pertama ditulis huruf besar dan frase selanjutnya ditulis huruf kecil.


Pendahuluan

- Tetapkan konteks penelitian yang dilaporkan dengan membahas literatur penelitian primer yang relevan (dengan kutipan) dan meringkas pemahaman saat ini tentang masalah yang Anda teliti;

- Nyatakan tujuan penelitian dalam bentuk hipotesis, pertanyaan, atau masalah yang Anda selidiki;

- Jelaskan alasan dan pendekatan Anda dan kemungkinan hasil yang dapat diungkap oleh penelitian Anda dengan singkat;

Pada artikel laporan kasus dan ulasan sistematik, Anda harus menjelaskan latar belakang kasus yang dikaji (laporan kasus), atau latar belakang  pengkajian/pengulasan suatu bahasan tertentu (ulasan sistematik), tinjauan pustaka, rumusan masalah dan tujuan penulisan laporan kasus/ulasan sistematik.


Metode (Artikel Penelitian) / Laporan Kasus (Artikel Laporan Kasus) / Ulasan Sistematik (Artikel Ulasan Sistematik)

Artikel Penelitian
- Menggambarkan jenis, waktu, lokasi penelitian, instrumen penelitian, metode pengambilan sampel dan analisis statistik (kecuali penelitian deskriptif)

- Jelaskan desain penelitian Anda dengan jelas
- Harus memiliki kutipan referensi jika diperlukan
- Sebutkan pernyataan izin etik dari komisi etik yang relevan

Laporan Kasus
- Menjelaskan tentang kondisi sebelum perawatan meliputi:

  • keluhan utama pasien;
  • hasil pemeriksaan subjektif dan objektif;
  • hasil pemeriksaan penunjang;
  • diagnosis
  • rencana perawatan;
  • prognosis.

- Langkah-langkah perawatan dijelaskan secara sistematis disertai gambar pendukung.
- Pernyataan persetujuan pasien untuk dipublikasikan harus termuat pada naskah studi kasus.

Ulasan Sistematik
- Bagian esensial dalam ulasan sistematik kualitatif

- Telaah atas teori yang digunakan untuk menjelaskan fenomena dan ulasan sistematik yang telah ada sebelumnya untuk menunjukkan keterkaitan antara ulasan sistematik yang sedang dilakukan dengan yang telah dilakukan
- Ulasan sistematik yang baik dapat menunjukkan apakah riset yang dilakukan relevan dengan body of knowledge yang ada, menciptakan koherensi dan meringkas “what is known in an area
- Ulasan sistematik memungkinkan ulasan untuk mengelompokkan dan mensintesiskan hasil‐hasil ulasan sistematik yang berbeda.
- Ulasan sistematik yang baik dapat menggambarkan apakah ulasan sistematik yang dilakukan menunjukkan apa yang sudah dilakukan dan apa yang belum dilakukan, membantu ulasan untuk menceritakan apa yang telah ditemukan sehingga ulasan memberikan manfaat untuk pengembangan keilmuan yang ada.


Hasil (hanya pada Artikel Penelitian)

- Secara obyektif menyajikan hasil kunci Anda, tanpa interpretasi, dalam urutan yang teratur dan logis menggunakan teks dan materi ilustratif yang mendukung (Tabel dan Gambar, tidak lebih dari 6).

- Laporkan hasil Anda untuk memberikan sebanyak mungkin informasi kepada pembaca tentang sifat perbedaan, atau arah, atau besaran tertentu dari permasalahan yang Anda teliti.

- Atur urutan hasil berdasarkan urutan Tabel dan Gambar yang akan Anda sertakan.

- The body of the Results section is a text-based presentation of the key findings which includes references to each of the Tables and Figures.

- Statistical test summaries (test name, p-value) are usually reported parenthetically in conjunction with the biological results they support.

  • Avoid devoting whole sentences to report a statistical outcome alone.
  • Avoid the use and over-use of the word "significant"

- Present the results of your experiment(s) in a sequence that will logically support (or provide evidence against) the hypothesis, or answer the question, stated in the Introduction.

- Report negative results

- Always enter the appropriate units when reporting data or summary statistics.


Discussion

- Interpret your results in light of what was already known about the subject of the investigation, and to explain our new understanding of the problem after considering your results.

- Fundamental questions to answer in Discussion section include:

  • Do your results provide answers to your testable hypotheses? If so, how do you interpret your findings?
  • Do your findings agree with what others have shown? If not, do they suggest an alternative explanation or perhaps an unforeseen design flaw in your experiment (or theirs?)
  • What is our new understanding of the problem you investigated and outlined in the Introduction?

- You must relate your work to the findings of other studies - including previous studies you may have done and those of other investigators.

- Do not introduce new results in the Discussion.


Conclusion

- The outcome of the statistical analysis is not a key result, but rather an analytical tool that helps us understand what our key result is.

Conclusion is the key result, the most important outcome of your work.

- Do not simply summarize the points already made in the body — instead, interpret your findings at a higher level of abstraction.

- Make the Conclusion interesting and memorable for readers.


Acknowledgement

If in your experiment, you received any significant help in thinking up, designing, or carrying out the work, or received materials from someone who did you a favor by supplying them, you must acknowledge their assistance and the service or material provided. Although usual style requirements (e.g., 1st person, objectivity) are relaxed somewhat here, Acknowledgments are always brief and never flowery.


References

- The references should not dated more than past 10 years

- 80 percent of the references should come from journals with the rest comes from textbooks or others

- Do not label this section "Bibliography." A bibliography contains references that you may have read but have not specifically cited in the text. Bibliography sections are found in books and other literary writing, but not scientific journal-style papers.

- The references citation is in numeric order according to the first mention in the text and to the Vancouver rules

Vancouver is a numbered referencing style commonly used in medicine and science, and consists of:

  • citations to someone else's work in the text, indicated by the use of a number
  • a sequentially numbered reference list at the end of the document providing full details of the corresponding in-text reference

It follows the rules established by the International Committee of Medical Journal Editors, now maintained by the U.S. National Library of Medicine. It is also known as Uniform Requirements for Manuscripts submitted to Biomedical Journals.

Quick reference guide to Vancouver citing & referencing style

- General notes:

  • References are listed in numerical order, and in the same order in which they are cited in the text. The reference list appears at the end of the paper.
  • Begin your reference list on a new page and title it 'References.'
  • The reference list should include all and only those references you have cited in the text. (However, do not include unpublished items such as correspondence).
  • Use Arabic numerals (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9).
  • Abbreviate journal titles in the style used in the NLM Catalog
  • Check the reference details against the actual source - you are indicating that you have read a source when you cite it.
  • Be consistent and avoid repetition with your referencing style across the document.


Others

  • All names of organizations, institutions, etc., are written according to their official English terms (e.g., Hasan Sadikin General Hospital. You may check on the official website of the organization/institution)
  • The results of the final layout version of every manuscript may be different with what you made with the template we provide in the .docx version, due to the different software used to create the final layout version (PJD uses Adobe® InDesign software as the layout editing software)
 

 

For technical guidance, you may refer our research template

 

Submission Preparation Checklist

As part of the submission process, authors are required to check off their submission's compliance with all of the following items, and submissions may be returned to authors that do not adhere to these guidelines.

  1. The submission has not been previously published, nor is it before another journal for consideration (or an explanation has been provided in Comments to the Editor).
  2. The submission file is in OpenOffice, Microsoft Word, RTF, or WordPerfect document file format.
  3. Where available, URLs for the references have been provided.
  4. The text is single-spaced; uses a 12-point font; employs italics, rather than underlining (except with URL addresses); and all illustrations, figures, and tables are placed within the text at the appropriate points, rather than at the end.
  5. The text adheres to the stylistic and bibliographic requirements outlined in the Author Guidelines, which is found in About the Journal.
  6. If submitting to a peer-reviewed section of the journal, the instructions in Ensuring a Blind Review have been followed.
 

Copyright Notice

Jurnal Kedokteran Gigi Universitas Padjadjaran is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

 

Privacy Statement

The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.